-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Lang omvei for Alfa
Viaggio skal den nye Fiaten hete. Det betyr reise. Og det er jommen sant, litt av en reise denne modellen har hatt.
Bilen debuterer på Beijing-utstillingen senere denne måneden. Det er en meget viktig modell for italienerne. Den skal gå i spissen for en ny invasjonsstyrke som skal sikre Fiat 300.000 salg der i 2014 – opp fra 1.500 i fjor.
Som alle andre store operatører i Kina, har også Fiat nå alliert seg lokalt. Og den nye Viaggio blir den første modellen som bygges på joint venture-bedriften de har stiftet sammen med Guangzhou Auto Company.
GAC forteller at de har planlagt en første runde med 140.000 biler per år, et tall som skal stige raskt til 250.000.
Viaggio skal komme på markedet allerede i høst og skal drives av en lokalt bygget utgave av Fiats 1,4-liters bensinmotor, både med og uten turbo. Den bygges ved en annen fabrikk GAC og Fiat har felles, også beliggende i Changsha.
Mange som møter Viaggio for første gang vil garantert kjenne den igjen. Det er nemlig ikke annet enn en Alfa Romeo Giulietta, slik den ble da den ble lansert som Dodge Dart (bildet) på Detroit-utstillingen i januar.
Den er nok en gang lettere modifisert for å treffe kineserne hjemme.
Fiat har hatt et par forsøk på å trenge gjennom den kinesiske mur. Først var det et samarbeid med Nanjing Auto – den parten de eide der solgte de til SAC i 2007.
Samme året forsøkte de å få til et partnerskap med Chery (som nå jobber tett med Jaguar/Land Rover). Det Fiat-forsøket gikk også i bøtta.
Etter det har Fiat overlevd på sitt vellykkede partnerskap med Chrysler i USA. La oss håpe de nå har funnet ut hvordan slike forbindelser skal organiseres, slik at også tredje Kina-forsøk ender bra.